We raden je aan om een elektrische autoleaseregeling op te stellen, waarin je de afspraken tussen de werkgever en de werknemer vastlegt/aanpast. Denk hierbij aan zaken zoals:
Houd er rekening mee dat het opstellen of aanpassen van een leaseregeling altijd maatwerk is. Wil je samen kijken welk stappenplan het beste bij jouw situatie past? Neem contact op met onze EV-specialist Gregory, via 03 544 29 10 of [email protected].
Elektrisch leasen wordt steeds aantrekkelijker:
Vanaf hoeveel km/jaar het interessant is om elektrisch te gaan rijden, hangt af van onder andere het bestuurdersprofiel, het rijbereik van de wagen, de laadmogelijkheden en het budget. Voor advies overleggen we hier graag samen over.
Om een elektrische auto op te laden heb je een laadoplossing nodig. Met een laadpaal kun je jouw elektrische auto veel sneller opladen dan via een normaal stopcontact.
In veel gevallen is het handig om één of meerdere laadpalen op het werk te laten installeren. De werknemer kan dan tijdens de werkuren de auto opladen en hoeft onderweg niet op te laden. Laden op kantoor is tevens goedkoper dan aan een publieke laadpaal of snellader. Afhankelijk van het aantal elektrische auto’s kan er worden gekozen voor één of meerdere laadpalen.
Wil je advies over jouw situatie? Neem dan contact op met onze EV-specialist Gregory, via 03 544 29 10 of [email protected].
Dit kan zeker! Via onze website en in de configuratietool vind je bij elke wagen de mogelijkheden voor laadinfrastructuur op maat en zie je meteen ook wat de impact is op je maandelijks leasetarief.
De werkgever en werknemer kunnen verder afspraken maken over de vergoeding van de kosten voor elektriciteit en laadinfrastructuur bij vroegtijdige beëindiging van het arbeidscontract.
Om een elektrische auto op te laden, heb je meestal een laadpas nodig. Dankzij deze laadpas registreert de laadpaal welke auto aan het opladen is en wordt het stroomverbruik bijgehouden.
Onze klanten ontvangen van ons een BlueCorner pas. Met deze elektrische laadpas kun je overal in Europa je elektrische auto opladen. De kosten zijn afhankelijk van het abonnement dat je neemt.
Je kan ervoor kiezen om de terugbetaling aan de werknemer in eigen beheer te doen of volledig aan BlueCorner over te laten.
In eigen beheer: via het online platform kan je aan de hand van het basis abonnement op elk moment raadplegen hoeveel stroom er met deze laadpaal is afgenomen per periode. Voor laadkabels en laadpalen van EV Pack 2 (dit zijn de “domme” laadsystemen) kan je enkel raadplegen hoeveel stroom ermee is afgenomen. Omdat er geen badgesysteem op deze toestellen zit, kan je niet zien of deze stroom is afgenomen voor de firmawagen dan wel voor een andere wagen.
Vanaf EV Pack 3 (en hoger) is er wel een bestuurdersidentificatie met RFID. Daarmee kan je zien welke badge/gebruiker hoeveel stroom heeft afgenomen. Een bestuurder kan dan bijvoorbeeld een badge hebben voor zijn firmawagen die terugbetaling geniet, en een badge hebben voor privélaadsessies (om de wagen van de partner op te laden) waarvan de stroom niet terugbetaald wordt. De werkgever bepaalt zelf welk tarief aan de werknemers wordt vergoed voor hun thuis-verbruik.
Volledige ontzorging: mits een bijkomend abonnement wordt de volledige administratie van de terugbetalingen door Bluecorner gedaan. Bluecorner factureert maandelijks het “thuis”-verbruik van de bestuurders op één globale factuur en betaalt aan de werknemers het verbruik terug. Je hoeft hier als werkgever verder zelf niets voor te doen.
Er zijn geen echte subsidies voor kleinschalige laadpunten voor personenwagens. Laadpalen die in investering genomen worden (op eigen balans) kunnen genieten van investeringsaftrek. Vraag hierover meer info aan een boekhouder.
Elektrische leaseauto’s hebben wel een fiscaal voordeel in de vorm van fiscale aftrekbaarheid. In de komende jaren zullen elektrische auto’s deze fiscale aftrekbaarheid langer behouden dan wagens die op een fossiele brandstof rijden. Lees hieronder meer.
Kosten van laadpalen (afschrijvingen, onderhoud, herstellingen, etc.) die “beperkt” toegankelijk zijn, zijn steeds voor 100% aftrekbaar in de vennootschapsbelasting. Als een laadpaal publiek toegankelijk is, loopt de aftrekbaarheid op tot 150%, afhankelijk van wanneer de laadpaal geïnstalleerd is. De 150% aftrekbaarheid is niet permanent en wordt in de tijd afgebouwd: de 150% aftrekbaarheid is tot 31 augustus 2024 geldig, daarna valt men terug op 100% aftrekbaarheid.
Met “beperkt” bedoelt men laadpalen die enkel voor eigen personeel of voor een werknemer thuis beschikbaar zijn of laadpalen die maar in beperkte uren beschikbaar zijn. “Beperkt” betekent dus: niet vrij toegankelijk voor een voorbijganger die zijn wagen wil laden. Je mag de laadpalen wel voorbehouden voor eigen werknemers tijdens de kantooruren, maar dan moeten de laadpalen buiten de kantooruren wel nog vrij toegankelijk zijn. Sommige bedrijven stellen bijvoorbeeld hun parkings (met laadpalen) open buiten de kantooruren (of permanent) om zo van de verhoogde aftrekbaarheid te kunnen genieten.
Er zijn voor bedrijven geen vereisten over de herkomst van de stroom die door die laadpalen gaat (dat mag, maar moet niet noodzakelijk groene stroom zijn).
Er is geen melding over waar die laadpaal staat, dus ook een laadpaal die bij een werknemer thuis staat, kan van die verhoogde aftrekbaarheid genieten. Let wel, of de werknemer daar gelukkig mee is, is een andere vraag. Je kunt dus het beste zijn/haar akkoord hierover vragen.
Het fiscale aspect is niet het enige terugverdien-element op de publieke laadpalen. Je kan ook vrij het tarief bepalen die de bezoekers moeten betalen als zij laden. Je kan dus bijvoorbeeld 50 cent/kWh rekenen terwijl je zelf de stroom inkoopt tegen 28 cent/kWh.
Opgepast: een laadpaal die mee wordt opgenomen in de leasing van een wagen kan nooit meer aftrekbaarheid genieten dan de lease van die wagen. Dit komt doordat de laadpaal in de maandelijkse huur van de wagen vervat zit. Als je de laadpaal wil openstellen voor publiek (met het oog op de 150% aftrekbaarheid) neem je deze dus ook beter niet in de leasing op.
De kosten voor het laden van een elektrische leaseauto kunnen erg uiteen lopen. Het bedrag wat je betaalt, is afhankelijk van de kWh prijs van de laadplek. Het laden bij een snellader kan 1,5 tot 2 maal zoveel kosten als thuisladen. Het is dus belangrijk om hierbij stil te staan en om afspraken te maken over waar de werknemer moet laden.
Wanneer je pech hebt met jouw elektrische leaseauto kun je gewoon zoals altijd bellen met de VAB op nummer 0800 23 043. Voor onze pechservice maken wij namelijk gebruik van de diensten van de VAB. Als je vervangend vervoer hebt opgenomen in jouw leasecontract dan heb je hier recht op als het langer dan 24 uur duurt. Klik hier voor meer informatie over onze pechhulp.
Twijfel je om over te stappen naar elektrisch rijden? Heb je vragen over laden, laadpalen of andere zaken? Neem dan contact op met onze EV-specialist Gregory, via 03 544 29 10 of [email protected].
EV specialist
Mail Gregory
Bel 03 544 29 10