DirectLease Jouw wagenpark elektrisch maken? Dit moet je weten als beheerder!

Jouw wagenpark elektrisch maken? Dit moet je weten als beheerder!

Wanneer overstappen naar een elektrisch wagenpark?

Hoe pas ik het leasebudget of de leaseregeling aan voor elektrische auto’s?

We raden je aan om een elektrische autoleaseregeling op te stellen, waarin je de afspraken tussen de werkgever en de werknemer vastlegt/aanpast. Denk hierbij aan zaken zoals:

  • De investeringswaarde
    De catalogusprijs van een elektrische auto is doorgaans hoger dan die van een auto met een verbrandingsmotor, waardoor deze in een traditionele car policy vaak niet binnen het vooropgestelde totaalbudget past. Wil je elektrisch rijden aanbieden, dan raden we aan om de totaalbudgetten van de verschillende categorieën te verhogen.
  • Aantal kilometers
    Hoeveel kilometers per jaar rijdt een werknemer? Het kan zijn dat een bestuurder te veel kilometers rijdt, waardoor elektrisch rijden minder aantrekkelijk is. Benieuwd waar dit omslagpunt zit? We berekenen dit graag voor jou.
  • Oplaadkosten afspraken
    Er zit veel verschil tussen de oplaadkosten van de diverse laadopties. Snelladen kan 1,5 tot 2 maal zoveel kosten als thuis laden. Om ervoor te zorgen dat de laadkosten niet te hoog oplopen, raden we je aan om afspraken te maken over waar en wanneer de bestuurder moet laden.
  • Wanneer laden
    Wanneer mag een werknemer laden? Tijdens werktijd (kantoor en/of onderweg) of moet dit gebeuren voor/na werktijd?

Houd er rekening mee dat het opstellen of aanpassen van een leaseregeling altijd maatwerk is. Wil je samen kijken welk stappenplan het beste bij jouw situatie past? Neem contact op met onze EV-specialist Gregory, via 03 544 29 10 of [email protected].

Vanaf hoeveel km/jaar is het interessant om elektrisch te gaan rijden?

Elektrisch leasen wordt steeds aantrekkelijker:

  • Elektrische auto's worden namelijk steeds goedkoper door de toenemende vraag.
  • Als je veel kilometers rijdt wordt elektrisch rijden relatief goedkoper. Dit komt door de lagere verbruikskosten: de kosten om een auto te laden zijn lager dan brandstofkosten.
  • En: minder onderhoud zorgt dat het leasetarief lager blijft.
  • Doordat de actieradius van de meeste elektrische auto's ook steeds groter wordt, zul je ook gemakkelijk langere afstanden kunnen rijden.

Vanaf hoeveel km/jaar het interessant is om elektrisch te gaan rijden, hangt af van onder andere het bestuurdersprofiel, het rijbereik van de wagen, de laadmogelijkheden en het budget. Voor advies overleggen we hier graag samen over.

DirectLease

Laadoplossing voor elektrische lease auto’s

Om een elektrische auto op te laden heb je een laadoplossing nodig. Met een laadpaal kun je jouw elektrische auto veel sneller opladen dan via een normaal stopcontact.

Is het noodzakelijk om een laadpaal op het werk te monteren? En regelen jullie dat?

In veel gevallen is het handig om één of meerdere laadpalen op het werk te laten installeren. De werknemer kan dan tijdens de werkuren de auto opladen en hoeft onderweg niet op te laden. Laden op kantoor is tevens goedkoper dan aan een publieke laadpaal of snellader. Afhankelijk van het aantal elektrische auto’s kan er worden gekozen voor één of meerdere laadpalen.

Wil je advies over jouw situatie? Neem dan contact op met onze EV-specialist Gregory, via 03 544 29 10 of [email protected].

Kan mijn laadinfrastructuur mee opgenomen worden in mijn leasingbudget?

Dit kan zeker! Via onze website en in de configuratietool vind je bij elke wagen de mogelijkheden voor laadinfrastructuur op maat en zie je meteen ook wat de impact is op je maandelijks leasetarief. 

De werkgever en werknemer kunnen verder afspraken maken over de vergoeding van de kosten voor elektriciteit en laadinfrastructuur bij vroegtijdige beëindiging van het arbeidscontract.


Laadpas bij een elektrische auto

Om een elektrische auto op te laden, heb je meestal een laadpas nodig. Dankzij deze laadpas registreert de laadpaal welke auto aan het opladen is en wordt het stroomverbruik bijgehouden.

Wat zijn de kosten voor een laadpas en laadpaal abonnement en hoe worden deze verrekend?

Onze klanten ontvangen van ons een BlueCorner pas. Met deze elektrische laadpas kun je overal in Europa je elektrische auto opladen. De kosten zijn afhankelijk van het abonnement dat je neemt.

Je kan ervoor kiezen om de terugbetaling aan de werknemer in eigen beheer te doen of volledig aan BlueCorner over te laten.

In eigen beheer: via het online platform kan je aan de hand van het basis abonnement op elk moment raadplegen hoeveel stroom er met deze laadpaal is afgenomen per periode. Voor laadkabels en laadpalen van EV Pack 2 (dit zijn de “domme” laadsystemen) kan je enkel raadplegen hoeveel stroom ermee is afgenomen. Omdat er geen badgesysteem op deze toestellen zit, kan je niet zien of deze stroom is afgenomen voor de firmawagen dan wel voor een andere wagen. 

Vanaf EV Pack 3 (en hoger) is er wel een bestuurdersidentificatie met RFID. Daarmee kan je zien welke badge/gebruiker hoeveel stroom heeft afgenomen. Een bestuurder kan dan bijvoorbeeld een badge hebben voor zijn firmawagen die terugbetaling geniet, en een badge hebben voor privélaadsessies (om de wagen van de partner op te laden) waarvan de stroom niet terugbetaald wordt. De werkgever bepaalt zelf welk tarief aan de werknemers wordt vergoed voor hun thuis-verbruik.

Volledige ontzorging: mits een bijkomend abonnement wordt de volledige administratie van de terugbetalingen door Bluecorner gedaan. Bluecorner factureert maandelijks het “thuis”-verbruik van de bestuurders op één globale factuur en betaalt aan de werknemers het verbruik terug. Je hoeft hier als werkgever verder zelf niets voor te doen.

Subsidies voor elektrisch rijden

Welke subsidies zijn er beschikbaar voor elektrisch rijden?

Er zijn geen echte subsidies voor kleinschalige laadpunten voor personenwagens. Laadpalen die in investering genomen worden (op eigen balans) kunnen genieten van investeringsaftrek. Vraag hierover meer info aan een boekhouder.

Elektrische leaseauto’s hebben wel een fiscaal voordeel in de vorm van fiscale aftrekbaarheid. In de komende jaren zullen elektrische auto’s deze fiscale aftrekbaarheid langer behouden dan wagens die op een fossiele brandstof rijden. Lees hieronder meer.

Wat is de aftrekbaarheid van de laadpaal en onder welke voorwaarden (bij de werknemer thuis of bij de werkgever op kantoor)?

Kosten van laadpalen (afschrijvingen, onderhoud, herstellingen, etc.) die “beperkt” toegankelijk zijn, zijn steeds voor 100% aftrekbaar in de vennootschapsbelasting. Als een laadpaal publiek toegankelijk is, loopt de aftrekbaarheid op tot 150%, afhankelijk van wanneer de laadpaal geïnstalleerd is. De 150% aftrekbaarheid is niet permanent en wordt in de tijd afgebouwd: de 150% aftrekbaarheid is tot 31 augustus 2024 geldig, daarna valt men terug op 100% aftrekbaarheid.

Met “beperkt” bedoelt men laadpalen die enkel voor eigen personeel of voor een werknemer thuis beschikbaar zijn of laadpalen die maar in beperkte uren beschikbaar zijn. “Beperkt” betekent dus: niet vrij toegankelijk voor een voorbijganger die zijn wagen wil laden. Je mag de laadpalen wel voorbehouden voor eigen werknemers tijdens de kantooruren, maar dan moeten de laadpalen buiten de kantooruren wel nog vrij toegankelijk zijn. Sommige bedrijven stellen bijvoorbeeld hun parkings (met laadpalen) open buiten de kantooruren (of permanent) om zo van de verhoogde aftrekbaarheid te kunnen genieten. 

Er zijn voor bedrijven geen vereisten over de herkomst van de stroom die door die laadpalen gaat (dat mag, maar moet niet noodzakelijk groene stroom zijn).

Er is geen melding over waar die laadpaal staat, dus ook een laadpaal die bij een werknemer thuis staat, kan van die verhoogde aftrekbaarheid genieten. Let wel, of de werknemer daar gelukkig mee is, is een andere vraag. Je kunt dus het beste zijn/haar akkoord hierover vragen.

Het fiscale aspect is niet het enige terugverdien-element op de publieke laadpalen. Je kan ook vrij het tarief bepalen die de bezoekers moeten betalen als zij laden. Je kan dus bijvoorbeeld 50 cent/kWh rekenen terwijl je zelf de stroom inkoopt tegen 28 cent/kWh.

Wanneer geldt er geen aftrekbaarheid van de laadpaal? 

Opgepast: een laadpaal die mee wordt opgenomen in de leasing van een wagen kan nooit meer aftrekbaarheid genieten dan de lease van die wagen. Dit komt doordat de laadpaal in de maandelijkse huur van de wagen vervat zit. Als je de laadpaal wil openstellen voor publiek (met het oog op de 150% aftrekbaarheid) neem je deze dus ook beter niet in de leasing op.


Kosten van een elektrische auto

Wat kost het laden van een elektrische leaseauto?

De kosten voor het laden van een elektrische leaseauto kunnen erg uiteen lopen. Het bedrag wat je betaalt, is afhankelijk van de kWh prijs van de laadplek. Het laden bij een snellader kan 1,5 tot 2 maal zoveel kosten als thuisladen. Het is dus belangrijk om hierbij stil te staan en om afspraken te maken over waar de werknemer moet laden. 

Hoe staat het met de veiligheid(borging) van elektrische leaseauto’s bij pech/stranding/ongeluk?

Wanneer je pech hebt met jouw elektrische leaseauto kun je gewoon zoals altijd bellen met de VAB op nummer 0800 23 043. Voor onze pechservice maken wij namelijk gebruik van de diensten van de VAB. Als je vervangend vervoer hebt opgenomen in jouw leasecontract dan heb je hier recht op als het langer dan 24 uur duurt. Klik hier voor meer informatie over onze pechhulp.

Vragen over elektrisch rijden?

Twijfel je om over te stappen naar elektrisch rijden? Heb je vragen over laden, laadpalen of andere zaken? Neem dan contact op met onze EV-specialist Gregory, via 03 544 29 10 of [email protected].

Gregory Olivier - DirectLease

Gregory Olivier

EV specialist
Mail Gregory
Bel 03 544 29 10

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 18:00u

03 544 29 10

E-mail ons

Vragen? We helpen je graag!

Stuur een mail naar onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'.

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Noordersingel 19
B-2140
Antwerpen