Vorig jaar nam onze federale regering een aantal beslissingen om onze Belgische mobiliteit en het bedrijfswagenpark in de toekomst te sturen naar maximale vergroening. Het belastingvoordeel voor nieuwe wagens die niet CO₂-neutraal zijn, wordt gefaseerd afgeschaft, om ze vervolgens tegen 2028 volledig te bannen uit de vloot.
Wat verandert er nu precies allemaal in 2023? Welke impact hebben deze maatregelen op jou als wagenparkverantwoordelijke en op jouw vloot?
De maatregelen die getroffen worden, hebben hoofdzakelijk impact op de fiscale aftrekbaarheid en de CO₂-bijdrage.
Wij zetten hieronder alle wijzigingen graag voor jou op een rijtje!
Voor elke bedrijfswagen dient een bedrijf een CO₂-bijdrage (solidariteitsbijdrage) te betalen. De CO₂-bijdrage wordt door werkgevers betaald voor het gebruik van een bedrijfswagen voor privédoeleinden. Het is een bedrag per maand dat afhankelijk is van het CO₂-uitstootgehalte en het type brandstof van de bedrijfswagen. De CO₂-bijdrage is niet van toepassing voor zelfstandigen.
De coëfficiënt voor de berekening van de CO₂-bijdrage werd met iets meer dan 10% verhoogd van 1,3525 tot 1,5046 vanaf 1 januari 2023.
De maandelijkse CO₂-bijdrage wordt sinds 1 januari 2023 als volgt berekend:
Voor elektrische en waterstofauto’s wordt nog steeds de minimumbijdrage gerekend.
Een eerste maatregel die de Belgische regering heeft genomen om de Belgische vloot te vergroenen, heeft een impact op deze CO₂-bijdrage. Voor niet-emissievrije wagens die besteld worden vanaf 1 juli 2023, zal een hogere solidariteitsbijdrage van toepassing zijn.
Voor benzine-, diesel- en PHEV wagens dient na besteldatum 30 juni 2023 de CO₂ - bijdrage vermenigvuldigd te worden met een bepaalde factor die jaarlijks zal stijgen:
Bestel je vanaf 1 juli 2023 een emissievrij voertuig? Dan blijft de minimale CO₂-bijdrage tot en met 2025 van toepassing. Vanaf 2025 zal de bijdrage geleidelijk stijgen en in 2028 (x index in 2028) uitkomen op 31,15 euro per maand. Dit is een toename van 50%.
Een tweede manier om de wagenparken te verduurzamen in België is het beperken van de fiscale aftrekbaarheid van brandstofauto’s. Dit zal gebeuren in 3 fasen:
In de grandfathering-fase geldt het principe dat het aftrekpercentage dat vaststaat bij de bestelling van de wagen geldt zolang het voertuig niet van eigenaar verandert. De huidige fiscaliteitsregeling blijven dus bij deze voertuigen gelden.
Deadline bij deze fase is 30 juni 2023. De maximale aftrekbaarheid bedraagt op dat moment 100% (EV & PHEV) en minimaal 50% (benzine- en dieselwagens). De enige uitzondering hierop zijn wagens met een CO₂-uitstoot van minstens 200 gram. Voor deze voertuigen geldt een minimum aftrek van 40%.
Voor plug-in hybride wagens die vanaf 1 januari 2023 zijn besteld, wordt de fiscale aftrekbaarheid van de brandstofkosten beperkt tot 50%. Voor de elektriciteitskosten blijft nog wel de fiscale aftrekbaarheid van 100% behouden.
Deze maatregel van de regering is om het gebruik van de elektromotor te stimuleren en die van de verbrandingsmotor te ontmoedigen. Ook wil de regering hiermee voorkomen dat plug-in-hybride wagens worden besteld puur vanwege de belastingvoordelen, zonder regelmatig te worden opgeladen
Bestel je een brandstofauto tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025? Dan komt deze wagen in de uitdooffase van de fiscale hervorming terecht. De maximale aftrekbaarheid zal in deze fase gradueel dalen vanaf 2025. Op 1 januari 2025 bedraagt de maximale aftrek bijgevolg nog 75%, op 1 januari 2026 50%, op 1 januari 2027 nog 25% en tot slot op 1 januari 2028 0%. Jaarlijks wordt dus de maximale aftrek met 25% verminderd. Het doel is om in 2028 uit te komen op 0%.
Vanaf 2025 verdwijnt ook de minimumaftrek van 50% en 40% voor wagens die minstens 200 gram per kilometer aan CO₂ uitstoten.
Aftrekbaarheid |
Tot 1/7/2023 |
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 |
Maximaal | 100% | 100% | 75% | 50% | 25% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Minimaal | 50% (*) | 50% (*) | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
CO₂-bijdrage |
Tot 1/7/2023 |
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 |
Maximaal | x2,25 | x2,25 | x2,75 | 4,00 | x5,50 | x5,50 | x5,50 | x5,50 | x5,50 |
Minimaal(**) | €20,83 x2,25 | €20,83 x2,25 | €23,41 x2,75 | €25,99 x4,00 | €28,57 x5,50 | €31,13 x5,50 | €31,13 x5,50 | €31,13 x5,50 | €31,13 x5,50 |
Voor brandstofauto’s die vanaf 1 januari 2026 worden besteld, geldt geen fiscale aftrekbaarheid meer.
Als een elektrisch of emissievrij voertuig vóór 1 januari 2027 wordt besteld, blijft het volledig fiscaal aftrekbaar. Voor voertuigen die na 1 januari 2027 worden besteld, zal de fiscale aftrekbaarheid geleidelijk afnemen en in 2031 uitkomen op 67,5%.
Aftrekbaarheid | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 |
ZEV besteld voor 2027 | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
ZEV besteld in 2027 | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | ||||
ZEV besteld in 2028 | 90% | 90% | 90% | 90% | |||||
ZEV besteld in 2029 | 82,5% | 82,5% | 82,5% | ||||||
ZEV besteld in 2030 | 75% | 75% | |||||||
ZEV besteld vanaf 1/1/2031 | 67,5% |
CO₂-bijdrage(*) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 |
ZEV besteld voor 1/7/2023 | €20,83 | €20,83 | €20,83 | €20,83 | €20,83 | €20,83 | €20,83 | €20,83 | €20,83 |
ZEV besteld vanaf 1/7/2023 | - | - | €20,83 | €20,83 | €23,41 | €25,99 | €28,57 | €31,15 | €31,15 |
Heb je vragen over de nieuwe fiscaliteit? We helpen je graag!
Profiteer tot 1 juli van de gunstige fiscale aftrekbaarheid!