De fiscaliteitswijzingen moeten een bijdrage leveren om wagenparken te verduurzamen in België. De klimaatdoelstellingen van 2030 moeten gehaald worden. Het akkoord bestaat uit drie belangrijke luiken: de fiscale behandeling van bedrijfswagens, fiscale stimulansen voor oplaadstations en een uitbreiding van het mobiliteitsbudget. Wij zetten alle mogelijke veranderingen voor je op een rijtje.
Als je een plug-in hybride auto koopt na 1 januari 2023, geldt een maximale aftrek van 50% voor de brandstofkosten van benzine en diesel.
Als je een nieuwe brandstofauto koopt na 1 juli 2023, zal de fiscale aftrek vanaf 2025 stelselmatig worden afgebouwd om in 2028 volledig te verdwijnen.
Als je een brandstofauto koopt na 1 juli 2023, zal de CO₂-bijdrage tussen 2023 en 2027 toenemen met een factor die varieert van 2,25 in 2023 tot 5,5 in 2027.
Ook de minimumbedragen van de CO₂-bijdrage zullen worden verhoogd. Deze maatregel geldt voor alle auto’s, zowel nieuw als tweedehands.
Als je een nieuwe auto koopt na 1 januari 2026, kan je enkel een fiscaal voordeel genieten indien deze wagen emissievrij is. Er is wel een uitzondering op deze regel: lichte bedrijfsvoertuigen met een klassieke verbrandingsmotor blijven 100% aftrekbaar.
De woon-werkvergoeding van € 0,15/km is enkel aftrekbaar als de verplaatsing gebeurt met een emissievrij voertuig.
De auto's die gekozen en gebruikt worden in het kader van het mobiliteitsbudget, moeten CO₂-vrij zijn.
Tussen 2026 en 2031 daalt de fiscale aftrekbaarheid van emissievrije wagens geleidelijk van 100% naar 67,5%.